Editie Migraine
Samen beslissen
Waarom een dossier Samen beslissen?
Bij Samen beslissen gaan zorgverlener en patiënt met elkaar in gesprek over een behandeling die aansluit bij de situatie en behoeftes van de patiënt. Samen beslissen is niet nieuw. Om samen te kunnen beslissen, hangt van meerdere factoren af. Denk bijvoorbeeld aan educatie, bespreken van (elkaars) verwachtingen, het tijdsaspect en het overbrengen en begrijpen van de gegeven informatie. In dit dossier delen we praktische handvatten, tools en ervaringen rondom het Samen Beslissen. Zodat we als zorgverleners met en van elkaar kunnen leren. Door dit dossier te volgen kunt u Samen beslissen binnen uw praktijk optimaliseren, zonder er teveel extra tijd aan kwijt te zijn. Heeft u tips, vragen of ideeën voor dit dossier? Neem dan contact op met de redactie.
Over dossierhouders Suzanne Geerts, Mieke Heitkamp en Janneke Poelen
Het dossier Samen beslissen wordt beheerd door Suzanne Geerts, Mieke Heitkamp en Janneke Poelen. Suzanne en Mieke zijn beiden verpleegkundig specialist op het gebied van hoofdpijn en Janneke Poelen is neuroloog. Alle drie zijn zij werkzaam in het Canisius Wilhelmina ziekenhuis te Nijmegen, binnen het expertisecentrum hoofd- en aangezichtspijn. Binnen hun multidisciplinair team hebben zij hun eigen visie op Samen beslissen.
Janneke
In de behandeling en de begeleiding van een patiënt met hoofdpijn zijn vele keuzes te maken. Samen beslissen is dan ook de sleutel tot een betere zorg voor de patiënt met hoofdpijn. Tijdens ieder consult vraag ik me af: Wie is de patiënt die tegenover mij zit? Welke verwachtingen en wensen heeft deze patiënt? En hoe kan ik deze zo goed mogelijk meenemen in de behandeling? Door de patiënt een aantal vragenlijsten te laten invullen vooraf aan het consult, helpt het mij beter het gesprek te kunnen voeren met de patiënt.
Mieke
Goede uitleg geven over de diagnose en alle mogelijkheden binnen de behandeling daarvan, is van essentieel belang. Wanneer de patiënt de informatie begrijpt en weet wat de verwachtingen zijn, dan kan hij of zij beter meebeslissen in de keuze van behandeling. Er zijn vele behandelopties met verschillende voor- en nadelen. Een keuzekaart kan een hulpmiddel zijn binnen het proces van samen beslissen. Geef de patiënt tevens de ruimte en de tijd om er erover na te denken.
Suzanne
We denken allemaal dat samen beslissen een tijdrovend proces is. Dit is deels waar, echter helpt het uiteindelijk de zorg goed te organiseren binnen een multidisciplinair team. Belangrijk is dat het team dezelfde taal spreekt. De investering aan het begin van het proces, maakt dat de consulten naarmate de behandeling vordert steeds efficiënter worden.
Ook de patiëntenvereniging Hoofdpijnnet is nauw bij dit dossier betrokken
Domino Determann is vrijwilligster (met migraine) bij Hoofdpijnnet. Zij is opgeleid als arts-epidemioloog en werkt momenteel als methodoloog voor het programma Uitkomstgerichte zorg bij Zorginstituut Nederland. Daarvoor was zij werkzaam bij een scale-up die ziekenhuizen ondersteunt bij het implementeren van Samen Beslissen (en keuzehulpen) in de dagelijkse praktijk. Haar kennis en ervaring brengt ze in tijdens de overleggen met de dossierhouders waardoor de projecten een nog scherpere focus krijgen en concrete uitkomsten nog beter worden bewaakt.