Editie Migraine

Kies een onderwerp

Een landingpage betreft gebundelde informatie over een onderwerp, samengesteld door de redactie.

Veelgestelde vragen

  • Bestaat er een richtlijn voor hoofdpijn & werk?

    Ja, er bestaat een richtlijn voor hoofdpijn & werk. De multi-disciplinaire evidence-based richtlijn ‘Mensen met migraine … aan het werk!’ gaat onder nadere over:

    • Het vóórkomen van migraine in de werksituatie
    • Kenmerken uit de omgeving en persoonlijke kenmerken van de werkende die daarbij een rol kunnen spelen
    • De aanpassingen en behandelwijzen die zijn aan te bevelen om uitval door migraine te verminderen
    • De wijze(n) waarop zorgprofessionals hun onderlinge afstemming ten behoeve van de persoon met migraine én de samenwerking met de persoon met migraine kunnen optimaliseren
    • De juridische implicaties verbonden aan het geven van medische informatie over de persoon met migraine aan diens werkomgeving

    Er bestaat ook een publieke versie van de richtlijn, deze kun je vinden in een eerder op Editie Migraine geplaatst artikel

  • Biedt de patiëntenvereniging Hoofdpijnnet ondersteuning bij hoofdpijn & werk?

    Ja, Hoofdpijnnet biedt leden hiervoor een gratis service aan. Het Adviespunt Werk biedt patiënten een luisterend oor en helpt patiënten met concrete tips en adviezen om met plezier en op een gezonde manier aan het werk te blijven. Klik hier om naar Adviespunt Werk te gaan. 

    Op de website van Hoofdpijnnet vind je ook een FAQ over hoofdpijn & werk.  

    Samen met Hoofdpijnnet heeft Editie Migraine een patiëntenvoorlichting ontwikkelt over Migraine & werk in de vorm van een animatie. Deze animatie leert de patiënt hoe om te gaan met migraine & werk, waar je met vragen terecht kunt, wie je hulp kan bieden en wat de patiëntenvereniging Hoofdpijnnet kan betekenen. Deze animatie kan je als behandelaar delen met je patiënt. Klik hier om de animatie te bekijken. 

  • Hoe kan ik als behandelaar in het gesprek met mijn patiënt (meer) ruimte voor het thema werk creëren?

    In 2021 werd door de patiëntenvereniging Hoofdpijnnet in samenwerking met diverse ziekenhuizen een eenvoudige en efficiënte werkwijze ontwikkeld, met tools voor de patiënt en de behandelaar. Een van deze tools is een gesprekskaart met de volgende elementen:

    • Hoe maak je verbinding met de patiënt over het thema werk?
    • Hoe kan je de patiënt helpen om werkproblemen (tijdig) te herkennen?
    • Welke ondersteuning kan je als behandelaar bieden?
    • Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende verwijsopties?

    'Dankzij de gesprekskaart en de keuzehulp is het thema werk goed bespreekbaar in de spreekkamer, je kunt de patiënt nu echt verder helpen!'

    Janneke Poelen, neuroloog 

    Klik hier om het artikel te bekijken.

  • Wat is de economische impact van migraine?

    Volgens het rapport Economische effecten van migraine van SEO Economisch Onderzoek, dat op initiatief van de patiëntenvereniging Hoofdpijnnet is opgesteld, bedragen de economische kosten van migraine voor de gehele maatschappij €2,3 tot €4,2 miljard per jaar. Hierbij is gekeken naar productieverlies door ziekteverzuim, verminderde productiviteit en verminderde arbeidsparticipatie.

    • Migrainepatiënten verzuimen naar schatting 3 tot 6 werkdagen per jaar als gevolg van de migraine
    • Het verlies door verminderde productiviteit op werkdagen is naar schatting 4 tot 10 dagen
    • De kosten van productieverlies per werkende migrainepatiënt bedragen rond de €2.000 tot €3.600 per jaar

    Een eerder op Editie Migraine verschenen artikel gaat in op twee studies die tijdens de EAN in 2018 zijn gepresenteerd over verzuim door migraine. In beide studies ligt het aantal gemiddelde verzuimdagen per jaar zelfs hoger dan 30. Klik hier om het artikel te bekijken.

  • Wat kan een bedrijfsarts voor mijn patiënt betekenen?

    Een bedrijfsarts is een strikt neutrale en onafhankelijke professional. Hij of zij is voor de patiënt het deskundige aanspreekpunt voor alles wat met werk en gezondheid te maken heeft. Adviseer je patiënt met terugkerende hoofdpijn vooral op tijd in gesprek met de bedrijfsarts. Dit kan ziekmeldingen en misverstanden voorkomen.

    Ook als je patiënt zich nog niet ziek gemeld heeft, kan hij of zij naar de bedrijfsarts gaan. Je patiënt kan dan gebruik maken van het vrijwillig (preventief) spreekuur. Elke werknemer heeft het recht om de bedrijfsarts te spreken. Toestemming van de werkgever hiervoor is niet nodig. Het contact tussen bedrijfsarts en werknemer is vertrouwelijk. De werkgever wordt hier dus niet van op de hoogte gesteld. Het is natuurlijk wel zo dat eventuele aanpassingen, bijvoorbeeld qua werkdruk, werkplek, taken of uren, in overleg met de leidinggevende moeten gebeuren. Overleg met de leidinggevende is dus uiteindelijk wel nodig, als je iets wilt veranderen.

    Op Editie Migraine is eerder een interview in twee delen verschenen met Jurriaan Blekemolen, bedrijfsarts en lid van de Commissie Richtlijnontwikkeling en wetenschap, over de rol die de bedrijfsarts kan spelen bij de zorg aan hoofdpijnpatiënten en hoe goede en snelle communicatie tussen de neuroloog en de bedrijfsarts bijdraagt aan de verbetering van de situatie.

Patiëntenvoorlichting

Hoofdpijn & werk

In deze video leer je o.a. het volgende:
- Hoe kun je omgaan met hoofdpijn bij werk?
- Waar kun je met je vragen terecht?
- Wie kan je hulp bieden?
- Wat kan de patiëntenvereniging Hoofdpijnnet voor je doen?

Artikel

Door
Suzanne Geerts, Janneke Poelen en Mieke Heitkamp
CWZ

Gesprekskaart 'Hoofdpijn en werk'

Een gesprekskaart 'Hoofdpijn en werk' voor in de spreekkamer van de neuroloog en verpleegkundige

Artikel

Door
P.A.T. Carbaat
neuroloog, n.p.

Communicatie tussen neuroloog en bedrijfsarts voor verbetering vatbaar?

Interview met dr. Jurriaan Blekemolen, bedrijfsarts en lid van de commissie Richtlijnontwikkeling en wetenschap (deel 2 van 2)

Artikel

Door
P.A.T. Carbaat
neuroloog, n.p.

Rol die bedrijfsarts kan spelen bij de zorg aan hoofdpijnpatiënten

Interview met dr. Jurriaan Blekemolen, bedrijfsarts en lid van de commissie Richtlijnontwikkeling en wetenschap (deel 1 van 2)

Artikel

Door
Patiëntenvereniging Hoofdpijnnet

Werk bespreken in de spreekkamer? Het kan!

Werkproblemen hoeven niet te worden opgelost in de spreekkamer, maar de neuroloog kan wel een belangrijke bijdrage leveren

Artikel

Migraine en werk, tips van migrainepatiënt aan neurologen

Karen is migrainepatiënte. Geen lange ervaringsverhalen, maar praktische tips.

Artikel

Richtlijn 'Mensen met migraine ... aan het werk!'

Mensen met betaald werk verzuimen gemiddeld drie tot zeven dagen per jaar als gevolg van migraine.

Artikel

Migraine en verzuim

Migraine leidt tot 33 dagen verzuim per jaar.

Column

Door
Wouter Vermeulen, Clusterhoofd Zorg & Sociaal Domein, SEO Economisch Onderzoek

Betere ondersteuning van mensen met migraine op het werk kan de samenleving veel opleveren


Migraine vormt een belemmering voor deelname aan het arbeidsproces. Onderzoek laat zien dat hoeveel er te winnen is bij het zo goed mogelijk ondersteunen van migrainepatiënten die willen werken

Je collega's aan het woord over Hoofdpijn & werk

Meer over dit onderwerp